בלוג אמנות - סיפורי פורטרטים ומאמרי דעה

דיוקן מזן אחר

דיוקן מזן אחר

באתר You Are Art ניתן למצוא דיוקנאות שברובם עשויים בטכניקות קלאסיות במדיה המסורתית של ציור. הציור המסורתי נעשה במספר טכניקות מוכרות של צבעי שמן, צבעי אקווארל, עפרונות ופחם. המסורת הזו נפרצה במהלך המאה ה- 19 עם התנערותו של עולם האמנות בידי אמני אוונגרד כמו מאטיס, דושאן ופיקאסו, שהביאו לעולם ציורים שאינם ריאליסטים, לפעמים הם מופשטים, קונספטואליים אופילוסופיים ולפעמים עשויים במדיות אחרות לגמרי מציור, דוגמת הקולאז'ים של פיקאסו וכמו אנסמבל החפצים שיצר בצורות שונות, כמו גם דושן ופסליו הקונספטואליים. אמנים כאלו פרצו דרך לדורות רבים של אמנים אחריהם, שנולדו לתוך חופש יצירתי גדול מאוד, הן ברעיונות והן בבבחירת המדיות והחומרים.

בתוך החופש הגדול הזה התפרסמה לאחרונה באתר YNET כתבה על צמד אמנים שיוצר נושא מסורתי למדי: דיוקנאות, אבל משתמש בחופש האוונגרדי בבחירת הדמויות - אישים פוליטיים (שלא בהזמנתם) ובבחירת חומרים בלתי מסורתית בעליל. החומרים נבחרו בהתאם לדמות שבדיוקן ולאמירה לגביה: דיוקן טראמפ עשוי באמצעות קולאז' מטבעות ואילו דיוקן פוטין באמצעות קולאז' תרמילי קליעים, לשמחת מבקריהם וניציהם.

העבודות שנעשו בידי האמנים דריה מרצ'נקו ודניאל גרין הן גדולות מימדים ומרשימות. הדיוקן היה פורמט הנצחה קלאסי של שליטים ובעלי הון, שהזמינו לעצמם יצירה שתנציח אותם בשיא תהילתם, כוחם ועושרם וכאן יש דיוקנאות שהפוקוס בהם מגיע ממבט חיצוני וביקורתי ולאו דווקא מפרגן. כמו כן בחירת החומרים היא אוונגרדית, אם כי העבודה מוקפדת ומושקעת וקל לזהות את בעלי הדיוקנאות. בחירת החומרים האינטליגנטית מורכבת מחשיבה יצירתית, ביקורתית, אקטואלית וכן עין עיצובית טובה, מאחר והרושם המתקבל לבסוף הוא מרהיב מעושר הצבעים והמתכות הנוצצות. ההיבט החומרי הלכאורה כ"כ סתמי במבט מרחוק, נעשה לאמירה בוטה כאשר מתקרבים ומזהים את פרטי החומר ומשמעותו. בחירת החומרים במקרה זה מאוד משמעותית וחזקה, היא יוצרת אסוציאציה מיידית ובלתי נמנעת וכופה על הצופה חיבור תודעתי בין חומר הגלם לדמות שבדיוקן.

גם באתר You Are Art ניתן להזמין דיוקן מזן אחר, כזה שעשוי מחומרים אלטרנטיביים. אני תמיד שמחה להיענות לאתגרים.